אור הבית - חייגו: 08-9459053

השארת הודעה בכל שעות היממה

עוזרים בבית בלי פרסים

שאלה:  אנחנו זוג עם שישה ילדים. בזמן האחרון שמנו לב שאנחנו לא מצליחים לגרום לילדים שלנו לעזור בעבודות הבית. כל בקשת עזרה הופכת מיד לוויכוח ארוך ומתיש, שבסופו אנחנו פשוט נכנעים. איך אפשר לגרום לילדים להיות יותר שותפים בעבודות הבית מבלי שזה יגרור ויכוחים ועצבים?

תשובה: הורים רבים מתקשים לשכנע את ילדיהם לעזור בבית ומרגישים שיותר קל לבצע מטלה בעצמם מאשר לבקש זאת מהילדים. בניגוד למחשבה שהעזרה מכבידה על הילד, מחקרים מראים כי הרצון לעזור לזולת, הוא תכונה אנושית מולדת. כמו כן, אנשים בוגרים שחוו את עצמם כבעלי תועלת לסביבתם, זכו לתוחלת חיים ארוכה יותר ולרמת איכות חיים גבוהה יותר. על פי המחקר, הורה שנותן לילד שלו תפקיד של עזרה בבית, מעניק לו בעצם מתנה לכל החיים. בקשת העזרה מהילד, לא רק שאיננה מכבידה עליו, אלא הופכת אותו לבעל משמעות.

כדי לתת לילד תפקיד משמעותי של עזרה בבית, ולהימנע מוויכוחים מתישים יש לשים לב לקיומם של שני תנאים לפחות:

  • בחירה – כדי שהילד ירגיש משמעותי, על ההורה להציג בפני הילד כמה אפשרויות לעזרה בבית שמתוכן יוכל הילד לבחור את הפעולה שהכי מתאימה לו.
  • אתגר שאינו מתסכל – יש לשים לב כי המטלות  שנבחרו, מאתגרות את הילד במידה סבירה ולא דורשות ממנו פעולה מתסכלת עבורו. לכל ילד יש פעולות שיותר מותאמות ליכולות שלו, ומתוך ההיכרות שלנו איתו, ננסה למצוא כמה שיותר אפשרויות רלוונטיות מבחינתו לעזרה בבית.

לאחר שהילד בחר באחת מן האפשרויות, כדאי לעקוב ולראות שאכן הבחירה שלו מתאימה לו ושהוא מצליח לבצע אותה בצורה טובה ומשביעת רצון.

התגמול הוא הנושא הכי משמעותי בקשר לעזרה של ילדים בבית. הורים רבים מרגישים צורך לפצות את הילדים ולהבטיח פרס או תגמול בעבור העזרה בבית. באופן פרדוקסאלי, הגורם המרכזי לירידת המוטיבציה לעזרה מצד ילדים בבית, הוא פרסים. ככל שילד יקבל יותר פרסים על עזרה בבית, כך המוטיבציה שלו לעזור תרד. תחושת המשמעות, תחושת המסוגלות והעליה בדימוי העצמי שיש לילד שעוזר בבית הן התגמול הטוב ביותר שילד יכול לבקש לעצמו. הבטחת הפרסים משבשת את המנגנון המולד שמבקש לעזור לזולת באופן טבעי, ובמקום לרצות לעזור, הילד מחפש אחר תגמולים ופרסים. מומלץ מאוד להחמיא לו על ביצוע המשימה בצורה טובה, לפרגן לו בפורום המשפחתי המורחב, לכתוב 'פתק נחת', לספר על כך בשולחן השבת, תוך הדגשת הכוחות והיכולת שלו להיות משמעותי במשפחה ובבית.

כתבה יפעת קליין – מטפלת משפחתית במרכז "אור הבית" ברחובות.  

מאמרים נוספים

אהבה ללא תנאי

הילד שלנו הוא תלמיד בינוני בכיתה. אנחנו מאוד מטפחים אותו. אבל במקום לראות שיפור בהתנהגות ובלימודים יש רק ירידה. איפה טעינו?

מאבקי כח בין הורים לילדים

בכל בוקר מחדש, כשאנחנו ממהרים לצאת מהבית, הבת שלנו מסרבת להתלבש, להתסרק, לאכול ונשכבת על הרצפה בבכי. איך יוצאים ממאבקי הכח הללו?

חוצפה שכזו

הילדים שלנו מדברים אלינו בחוצפה, הם מזלזלים, צועקים, עושים פרצופים, אומרים מילים לא יפות. אנחנו מתוסכלים וחסרי אונים..

אהבה ללא תנאי

הילד שלנו הוא תלמיד בינוני בכיתה. אנחנו מאוד מטפחים אותו. אבל במקום לראות שיפור בהתנהגות ובלימודים יש רק ירידה. איפה טעינו?

מאבקי כח בין הורים לילדים

בכל בוקר מחדש, כשאנחנו ממהרים לצאת מהבית, הבת שלנו מסרבת להתלבש, להתסרק, לאכול ונשכבת על הרצפה בבכי. איך יוצאים ממאבקי הכח הללו?

חוצפה שכזו

הילדים שלנו מדברים אלינו בחוצפה, הם מזלזלים, צועקים, עושים פרצופים, אומרים מילים לא יפות. אנחנו מתוסכלים וחסרי אונים..

משפחה במצב לא שגרתי

עליי לשהות עם הילדים בבית רוב שעות היממה. האם יש לכם טיפים איך לארגן את סדר היום של בצורה נכונה, מאוזנת ומוצלחת עבורם ועבורי?

לדבר באהבה

קורס לאמהות שאכפת להן

דילוג לתוכן