אור הבית - חייגו: 08-9459053

השארת הודעה בכל שעות היממה

משפחה במצב לא שגרתי

שאלה: אני אמא לחמישה ילדים, ולאור המצב בארץ, עליי לשהות עם הילדים בבית רוב שעות היממה. חשוב לי שלילדים יהיה סדר יום מאורגן, להספיק איתם את החומר הלימודי וגם לדאוג להפעלות, עזרה בבית ועוד. האם יש לכם טיפים איך לארגן את סדר היום של הילדים בצורה נכונה, מאוזנת ומוצלחת גם עבורם וגם עבורי?

תשובה: היציאה מהשגרה מפגישה אותנו עם הצורך האנושי בסדר יום ובארגון. בשאלתך הצגת גישה נהדרת לתקופה הקרובה, שבה את מבקשת לנצל את הזמן ולהפיק ממנו את המירב. אנרגיות של עשיה וחיוניות מביאות לבית הרבה שמחה וכח להתמודד עם המורכבויות הנגזרות. בהמשך לשאלתך, רציתי להציע מספר נקודות למחשבה כשבונים את סדר היום המשפחתי:

  • מותר להשתעמם: הורים רבים מאוימים מהמשפט 'אמא, משעמם לי'. לעיתים נראה כי החרדה שלנו כהורים, מהשעמום כל כך גדולה, עד שאנו ממלאים את סדר היום בהפעלות אינסופיות ובלבד שהילדים לא ישתעממו. אפילו צפייה במסך מועדפת על מרבית ההורים מאשר לראות ילד משועמם. תחושת השעמום אצל ילדים, עשויה להוליד פרץ של יצירתיות, דמיון ומרחב. אולי נוכל במקום לנסות למצוא לילד תעסוקה בכל רגע ולשעשע אותו, דווקא לאפשר לו מעט להשתעמם ולסייע לו לפרוץ בעצמו את גבולות השעמום; בשלב הראשון כדאי לצד סדר היום, להשאיר גם שעות פנויות מתוכניות ונקיות ממסכים. בשלב השני, לא להיבהל כשהילדים מתלוננים שהם משתעממים, אפילו אפשר לשמוח מעט על ההזדמנות שנוצרה. בשלב השלישי לחכות שהילדים ימציאו מעצמם פעילות כלשהי. לא לשכוח לפרגן ולהתפעל מהמצאות חדשות גם אם הן מעט מבלגנות את הבית יותר ממה שהיינו רוצים.
  • פגישה אישית: בתוך סדר היום כדאי לשריין זמן אישי לכל אחד מהילדים; פרק זמן של 20 דקות אישיות שמוקדשות לכל ילד בנפרד. בזמן הזה הילד בוחר מה הוא רוצה לעשות עם אמא או עם אבא. אפשר לשחק יחד, לצייר, לשוחח או סתם להניח את הראש ולהתפנק. האחריות של ההורה בזמן הזה היא לאפשר כמה שיותר פרטיות, בלי נוכחות של בני משפחה אחרים. אחריות הילד היא למלא את הזמן כרצונו. לזמן האישי של הורה-ילד יש השפעה רבה על הילד, על שלוות הנפש שלו ועל התחושה, שלמרות אי היציבות שמסביב, יש לו מקור כח איתן להישען עליו.
  • סבב סיכום יומי: בזמן ארוחת הערב, כדאי לערוך סבב סיכום, יום שבו כל אחד בתורו משתף במשהו אחד כיפי שהיה לו היום ומשהו אחד שלא היה כיף. סבב כזה מאפשר לכל ילד לחשוב על מה שהיה היום, להתבונן לאחור, ולשתף את האחרים במה שעובר עליו. יש לשים לב שמקבלים את החוויות של בני המשפחה כפי שהן, ולא מנסים לשפר או לשפוט אותן. גם אבא ואמא מתבקשים להשתתף בסבב ובכך לשקף לילדים, שגם להורים יש רגעים נעימים יותר ונעימים פחות. השיתוף הוא כלי חזק ברמה המשפחתית וזו דרך נהדרת לתרגל אותו.
  • להתמלא בכוחות: מחקרים מראים כי במצבי חירום, ההורה המטפל נוטה להזניח את עצמו ובכך מגביר את השחיקה שלו. כדי להצליח להיות גב עבור בני הבית שלך, לאורך תקופה ממושכת, עלייך לדאוג לעצמך. שימי לב כי בתוך סדר היום את מקפידה על מנוחת צהריים – פרק זמן של חצי שעה שבו את נחה. כמו כן הקפידי על זמני אכילה קבועים, ארוחות מזינות וממלאות (ולא ארוחת שאריות מהצלחות של הילדים). בנוסף הקדישי שני חלונות זמן לפעילות שעושה לך טוב; שיעור, קריאה, התעמלות, שיחת טלפון עם חברה או כל דבר אחר שנותן לך כוחות וממלא אותך. בזמנים הללו את מציבה את עצמך בראש סדר העדיפויות ועל הדרך דואגת גם לבני ביתך, שתהיה להם אמא רגועה, שמחה, נינוחה ומלאת כח.

באיחולי בריאות, שמחה ונחת, מתוך תפילה לחזרה מהירה לשגרה טובה מבורכת.

כתבה יפעת קליין – מטפלת משפחתית במרכז "אור הבית" ברחובות.

מאמרים נוספים

אהבה ללא תנאי

הילד שלנו הוא תלמיד בינוני בכיתה. אנחנו מאוד מטפחים אותו. אבל במקום לראות שיפור בהתנהגות ובלימודים יש רק ירידה. איפה טעינו?

תקשורת פתוחה בגיל ההתבגרות

יש לנו ילד מתבגר ומאוד קשה לנו איתו, אנחנו מרגישים שהוא לא מקשיב לנו וכבר נמאס לנו להגיד שוב ושוב את אותם דברים.

עוזרים בבית בלי פרסים

אנחנו לא מצליחים לגרום לילדים שלנו לעזור בעבודות הבית. כל בקשת עזרה הופכת מיד לוויכוח ארוך ומתיש..

אהבה ללא תנאי

הילד שלנו הוא תלמיד בינוני בכיתה. אנחנו מאוד מטפחים אותו. אבל במקום לראות שיפור בהתנהגות ובלימודים יש רק ירידה. איפה טעינו?

תקשורת פתוחה בגיל ההתבגרות

יש לנו ילד מתבגר ומאוד קשה לנו איתו, אנחנו מרגישים שהוא לא מקשיב לנו וכבר נמאס לנו להגיד שוב ושוב את אותם דברים.

עוזרים בבית בלי פרסים

אנחנו לא מצליחים לגרום לילדים שלנו לעזור בעבודות הבית. כל בקשת עזרה הופכת מיד לוויכוח ארוך ומתיש..

מאבקי כח בין הורים לילדים

בכל בוקר מחדש, כשאנחנו ממהרים לצאת מהבית, הבת שלנו מסרבת להתלבש, להתסרק, לאכול ונשכבת על הרצפה בבכי. איך יוצאים ממאבקי הכח הללו?

לדבר באהבה

קורס לאמהות שאכפת להן

דילוג לתוכן